Makkuupaekkoo vaehellessapa on tämä päevä männy.
Lämmintä on pihalla nii ettee ennee mittar riitä. Että sempuoleennii on ollu iha jootava päevä muata. Ee oo kyllä hirveesti ollu hinkuvakkaa pihalle.
Äet nyhti minut uamusilla väkiste lenkille. Sano että pittää sevverra olla liikkeellä ettee iha makkuuhuavolle mäne. Ensmäeset satametrijä minä vejin mammoo. Ku lähti jänis iha kuono eistä. Vuan hyppäs ojjii ylite hatelikkoo ni hävis hajuttii. Ja siihe loppu minun kiirus. Äet vet sittä minuva perässä koko lenkimmatkan. Ee nyt kuitenkaa iha nahkapohjalla. Vuan iha omilla jaloellan mänin. Vaahti ee ollu kyllä mikkää jootusa. Ku ee vuan oes kiinnostanna männä. No. Kääty matka takana.

 

P1010395-normal.jpg

Äet on koettanna tarjotella mulle muonoo. Ku ee oo oekee maullaa se. Sano ettee tänäpäevänä niitä liuvotusnappuloeta syyvvä kahta kertoo. Uamusilla jäe meleko pieneks muutennii se nappulamiärä ku ee maestunna.
Laetto sittä mulle laataselle semmosen meleko  könttösen sapuskata. Ja alako hookutella minuva murkinalle. Haestelin kaakoo. Ee haessu pahalle. Mänin vähä lähemmäks. Kiertelin sitä laatasta vuan en maestanna. Viimen äet otti sitä kätteesä ja pisti mulle noka alle. Ja sano että siinon villisikkoo, nyt pittää maestoo ies. Eekä siinä hipristellä.
Ja niimpä sitä minä vuan pistelin villisikkoo poes poekkee. Niinku Opeliksi siinä sarjakuvassa.  Ja nuolin laatasennii vielä.
Äet sano että jos oes lippusalako ni oes justiisa hilipassu lipun siihe vetäsemmää. Ol nii ilonen asija tuo minun syönti semmielestä. - Pittää kyllä sannoo että hyvvee ol se sika. Parempoo ku se sika mittee ylleesä suap.

Tuostapa tullii mielee yks juttu jonka kuulin. Tuosta siasta. - Ku yks naes´immeenen ol toeselle huastanna ettol nii ihana viikolloppu. Ku käätiin miehen kansa ulukona syömässä oekee viinissä marinoetuva porsasta. Tämä toene siihe hyvi ykskantaa että nii ol meelläe. Viinissä marinoetuva porsasta. Makkoomassa sohvalla!

 

P1010355-normal.jpg

Mänin sittä ruokaperräesille. Viärä paekka. Jonnii iänestä piätellen. Oes kuulema riittännä jos oesin haataatunna tuoho piällimmäesen mutkaa.
Ee sitä sua ies makkuuksijjaa ite järjestellä. - Suat koerapoeka iha raahassa järjestellä ku tiet sen vuan omassa peetteessäs, sano mamma.
Yks aenut peete mulla. Siinoo kummosta hommoo. Tuossa ol kuitennii vähä huastetta enämpi. Ku pit kahen peetteen alle piästä kertalinttuulla. Hilijoo ja huomoomata vielä.
Oeskoo mulla kuitennii vähä parempi miel ku eelen. Ku vylttäsin ihten tuonne äetin makkuuksiinnii. Ja salloo.
Vaekka tiijjän ettee sinne sua männä. Eekö se oohhii terveemmerkki ku juohtuu jo  koeruuksiin teko mielee?!